Vineri, 9 Decembrie 2022 (12:42:05)de Luigi BĂRĂGOIU
În vremurile atât de complicate pe care le trăim, nu doar la scară națională, scepticismul și neîncrederea în viitorul culturii și artei în România devin tot mai prezente în atitudinea multora dintre concetățenii noștri. În contrast total cu această abordare pesimistă, în micul oraș Rădăuți din inima Bucovinei se întâmplă evenimente muzicale minunate, a căror perpetuare an de an pare a ține de miracol. De fapt ea se datorează unor oameni dăruiți nu doar cu un suflet mare și o minte luminată, ci și cu o conștiință a misiunii lor culturale, sociale, în ultimă instanță umane ieșită din comun, oameni care au înțeles că o flacără incandescentă nu arde decât dacă există atât scânteia declanșatoare cât și condițiile de întreținere a arderii ei. Potrivit comunicatului primit la redacție de la muzicologul, profesor Elena Andriescu, luna decembrie a debutat la Rădăuți cu patru seri muzicale de vis, în cadrul ediției a VI-a a unicului festival de pian la patru mâini din România, Klavier Art Duo, devenit tradiție prin implicarea totală a acelor oameni de care tocmai am amintit. Ei se numesc Corina Răducanu și Eugen Dumitrescu (constituiți de mult în deja celebrul Duo pianistic), inițiatorii și principalii susținători ai acestui festival, precum și Ovidiu Foca, directorul Casei de Cultură din Rădăuți și directorul Festivalului.
„Regina balului”, ziua de 1 Decembrie, s-a bucurat de un Concert dedicat Zilei Naționale, cu program 100% românesc, susținut de Duo-ul pianistic Corina Răducanu și Eugen Dumitrescu. Intitulat cu modestie „Imagini românești”, a fost de fapt un întreg univers, o con-sonanță de lumi felurite, paralele sau întretăiate, trecând prin toate vârstele( ale omului și ale Timpului), străbătute toate de acel filon pe care îl numim „românism”, un fel inconfundabil de a fi, de a simți, de a cânta, a râde sau a plânge, propriu doar poporului căruia îi aparținem. Corina Răducanu și Eugen Dumitrescu au, nu doar un nivel pianistic excepțional, nu doar o știință a dozajului dinamic și a culorii absolut uimitoare, ci și ,mai ales, un grad de identificare cu ethos-ul muzicii interpretate care dă impresia că ei au compus acea muzică sau, cel puțin, că a fost compusă pentru ei. Firescul, dezinvoltura, simțul formei, al întregului, favorizând în același timp fiecare detaliu, te cuceresc instantaneu; muzica izvorăște din ei și trece direct în mintea și sufletul auditoriului. Corina Răducanu și Eugen Dumitrescu sunt niște căutători ( și găsitori) de comori, ei descoperă continuu noi piese din literatura pentru patru mâini. În programul de la Rădăuți au interpretat două prime audiții (M.Jora și S. Drăgoi) și o primă audiție absolută (Scufița Roșie op.7 b de L. Comes). Au mai interpretat Rapsodia română nr. 1 de G. Enescu în transcripția lui Marius Sireteanu, piese de L.Klepper, F. Donceanu, A. Pașcanu, încheind cu fascinantele „Oltenisme” de M. Sireteanu. […]